Amb 13 anys, la majoria de nenes i nens volen ser com Messi o Beyoncé, ambdós amb un indubtable talent i un gran cop de maluc per triomfar cadascú en la seva especialitat. Amb 13 anys, ens aixequem al matí amb ganes de jugar a fet i amargar o disfressar-nos de pirata, i a la tarda canviem d'opinió per decidir que el millor del món és un tatuatge i fugir de casa amb un col·lega. Pura confusió. Poti-poti hormonal. Adolescència.

Amb 13 anys, Shubham Banerjee va rebre 20 milions de dòlars d'Intel per invertir en el seu invent: una impressora en llenguatge Braille feta amb peces de Lego i programari lliure que va descarregar a Internet. Una gran idea per ajudar a les persones cegues que no poden finançar-se les impressores d'aquest tipus existents al mercat (les més econòmiques superen els 2.000 euros). Banerjee va iniciar el projecte amb 12 anys, després de trobar-se a la sortida de l'escola un grup de voluntaris recollint donacions per ajudar a persones cegues: "tenia molta curiositat per esbrinar com podien llegir aquestes persones. Així que només arribar a casa vaig preguntar als pares i ells van respondre un 'busca'l a Google'. Vaig trobar informació respecte les impressores Braille i em va semblar que el seu preu era força elevat. Això em va animar a construir la meva pròpia impressora de baix cost".

Qualsevol altre noi de la seva edat s'hagués limitat a participar d'aquella col·lecta amb les monedes que li sobressin de l'esmorzar. Shubham, però, va invertir uns quants centenars de dòlars de la seva paga setmanal i ara, quan encara li resten uns anys per arribar a la majoria d'edat, figura com a fundador d'una empresa, BraigoLabs, que presideix la seva mare.

Des dels inicis del seu projecte, Banerjee va ensenyar mitjançant vídeos a YouTube tot el procés de construcció de la seva impressora i va compartir el codi que ell mateix havia creat perquè qualsevol persona pogués construir el seu propi model. Es tracta d'un exemple perfecte de la nova cultura digital: coneixement compartit i DIY (Do It Yourself), una forma d'abaratir despeses i permetre que la tecnologia arribi a persones i països amb pocs recursos.

La pàgina web de BraigoLabs assegura que es tracta d'una companyia tecnològica "humanament optimitzada", que cerca fer la vida de les persones "més fàcil". La capacitat i generositat de Shubham Banerjee auguren que l'hem conegut gràcies al seu invent, però que no serà l'últim cop que el seu nom surti a les notícies, perquè, com va publicar el Financial Times per descriure'l, "joves com ell són qui marquen la diferència".


Font: One